Vier redenen waarom online evenementen de toekomst zijn van netwerken
Online netwerk evenementen zijn eenvoudiger en effectiever dan fysieke evenementen. Lees waarom u dit eens moet uitproberen!
Het is geen verrassing dat we, geholpen door de technologische vooruitgang, meer tijd online communiceren dan persoonlijk praten. Zelfs als we offline bezig zijn, houden veel mensen hun smartphone in de gaten. Eenmaal raden wat we met onze online levensstijl gaan doen: Netwerken.
We hebben nog steeds de naamplaatjes op en schudden nog altijd handen in drukke vergaderzalen en andere gelegenheden, maar online evenementen worden steeds populairder. Zij maken het eenvoudiger en minder kostbaar voor bedrijven, instellingen en organisaties om hun relaties bij elkaar te brengen, ongeacht afstanden en tijd.
En dit wordt alleen maar groter. Hier zijn vier redenen waarom online evenementen de toekomst zijn van netwerken:
- Online netwerken voegt online communicatie samen met het “echte leven”
Is dat niet wat we eigenlijk willen? Online communicatie die leidt tot persoonlijke relaties? Mobiele apparaten, tekst- of videoberichten en Social Media hebben het onderscheid tussen online en fysieke communicatie kleiner gemaakt. Fysieke aanwezigheid is nog steeds belangrijk, waarbij online interactie een goede voorbereiding is om in persoon te communiceren.
De meeste fysieke evenementen trekken twee soorten mensen aan; zij die de helft van het gebeuren missen omdat ze constant gebeld worden of e-mails ontvangen over belangrijke zaken en de groep die hun ogen meestal gericht hebben op hun mobiele telefoon. De laatste groep is al bezig om ideeën uit te wisselen via chat, e-mail of Facebook – dus waarom brengen we het online gedrag niet naar evenementen?
- Online verbindingen zijn gemakkelijker te maken – en vast te houden
Social Media heeft de manier waarop we netwerken veranderd door er voor te zorgen dat we eenvoudiger kunnen communiceren met mensen die we kennen. Online evenementen zijn een toevoeging aan deze trend. Ze zorgen ervoor dat we meer nieuwe, ontvankelijke mensen vinden om toe te voegen aan ons netwerk. Iemand toevoegen aan Facebook of LinkedIn is simpel. Het toevoegen van contacten tijdens een fysiek netwerk evenement is moeilijk.
Wanneer we elkaar in het echt tegenkomen, kunnen we ons vaak niet herinneren wie wie is. Visitekaarten vliegen in het rond, maar gaan vaak verloren in de massa. Iemand vragen om zijn of haar telefoonnummer wordt vaak als vreemd ervaren en het is zelfs nog moeilijker om iemands e-mailadres zonder spelfouten in te typen in een drukke omgeving.
Als evenementen online plaatsvinden, is al de informatie die je nodig hebt meestal beschikbaar in de Cloud. Verbinding op LinkedIn of andere Sociale Netwerken is logischer en meer geaccepteerd als er eerst een initiële connectie is geweest via een online evenement.
- Online evenementen zijn toegankelijk zonder reizen.
We zijn zó gewend aan face-to-face contacten dat het moeilijk lijkt om te veranderen. Maar online evenementen maken het eenvoudiger om informatie uit te wisselen met anderen zonder het huis of het kantoor te verlaten. Daarom zijn online evenementen zonder locaties, catering- en reiskosten goedkoper voor organiserende bedrijven, instellingen of organisaties en bieden dus een betere Return on Investment.
Potentiële deelnemers of bezoekers worden niet tegengehouden door reis- en verblijfkosten en drukke agenda’s. Als je de beschikking hebt over een internetverbinding dan kun je deelnemen vanuit huis, kantoor of zelfs onderweg. Het is voor organisatoren en deelnemers dus eenvoudiger en kostenbesparend om evenementen online te houden.
- Online interactie wordt steeds meer geaccepteerd.
Interacties en communicatie worden steeds meer online gedaan. Hierdoor groeit het vertrouwen in onze netwerken. Wij gebruiken steeds meer onze eigen naam of bedrijfsnaam in plaats van ons te verbergen achter fictieve schermnamen. In feite heb je tegenwoordig een online “brand” nodig om succesvol te zijn.
Als resultaat van dit alles neemt de waarde van online evenementen toe. Een recent onderzoek heeft aangetoond dat mensen bereid zijn om méér te betalen om online te participeren dan in persoon. En als mensen echt een netwerk evenement willen bijwonen, verschijnen ze ook, in persoon of online.
Wat heeft uw voorkeur? Een online evenement zonder te hoeven reizen, of een offline evenement waar u naartoe moet?