Hybride trainingen trekken meer deelnemers en hebben een groot extra omzetpotentieel.
Een hybride training ontstaat door het toevoegen van een online component aan een live training of workshop. Dit is een uitgelezen manier om meer deelnemers aan te trekken en de levensduur van een training of workshop te verlengen. Ook biedt het later beschikbaarstellen van het opgenomen materiaal tegen betaling een significante additionele bron van inkomsten.
Vele trainingsinstituten of trainers denken bij “online” uitsluitend aan een webinar en gebruiken dat vaak als middel voor het verkopen van hun live trainingen. Een online component bij een live training is echter iets heel anders. Het is een perfecte aanvulling op het live programma en zorgt ervoor dat deelnemers op afstand kunnen participeren. Het is wel zaak om ervoor te zorgen dat beide componenten op de juiste manier vorm gegeven worden, zodat beide groepen deelnemers een optimale ervaring krijgen.
Waar moet je aan denken bij hybride trainingen?
- Ga er bij het organiseren vanuit dat beide componenten (online en live) geheel verschillend zijn en geef ze beiden de aandacht die ze nodig hebben. Schakel een specialist of een specialistisch bedrijf in. Een online component moet niet alleen het “online over de schutting laten meekijken” zijn, maar een interactieve “beleving” voor deelnemers die niet “live” in de zaal aanwezig zijn. Net zo boeiend als een spannende film.
- Het toevoegen van een online component werkt in eerste instantie weliswaar kostenverhogend, door extra techniek en mensen, maar creëert ook extra omzetmogelijkheden. Denk niet alleen in kosten maar ook in opbrengstpotentieel (ROI).
- Neem alles op, ook als het tijdens de training niet online gebruikt gaat worden. De informatie die opgenomen wordt tijdens de live training vertegenwoordigt een significante waarde gedurende lange tijd ná het live evenement.
- Niet alle locaties zijn geschikt om een hybride training te faciliteren. Hou daar bij het selecteren van de locatie van tevoren rekening mee.
- Niet alle onderdelen van een live evenement zijn geschikt om online te gebruiken. Ervaren organisatoren van hybride evenementen weten hoe ze de inhoud van de online component aan moeten passen aan de inhoud van het live onderdeel om de aandacht vast te houden.
- Een goede online component zorgt ervoor dat de deelnemers op afstand zich betrokken blijven voelen, bijvoorbeeld door ze te betrekken in interactieve communicatie of enquêtes.
- Het is heel belangrijk om als trainer ervaring op te doen in het geven van hybride trainingen. De aandachtsspanne van deelnemers in een “live” omgeving is heel anders als de aandachtsspanne van deelnemers op afstand.
- Je moet je er constant van bewust zijn dat er mensen op afstand participeren, dus je aandacht niet alleen richten op de deelnemers in de zaal, maar ook op de camera(s) die de verbinding zijn met deelnemers op afstand.
- Een veel gehoorde fabel is het feit dat online componenten een negatieve invloed hebben op het aantal live deelnemers. Ervaring heeft geleerd dat niets minder waar is. Mensen prefereren nog steeds live evenementen, maar worden vaak tegengehouden door reistijd en kosten of drukte in de agenda. Ook is gebleken dat mensen die eerst online deelnemen en daar tevreden over zijn, de volgende keer graag live aanwezig willen zijn.
- Het resultaat van een hybride training kan niet op dezelfde manier vastgesteld worden als voor traditionele live trainingen. Een hybride training heeft twee componenten die beiden op een verschillende manier gemeten moeten worden.
- Een zeer belangrijk commercieel meetpunt bij een hybride training is het resultaat ná het live evenement. Eigenlijk is dit het onderdeel dat het lange-termijn-succes van de training bepaalt.
Wil je weten of jouw “live” training ook geschikt is om “hybride” te maken, laat dan een bericht achter in het commentaarveld.