Opgenomen content in evenementen is goud waard
Iedereen die betrokken is geweest bij de organisatie van een evenement heeft zich waarschijnlijk vooral gericht op de vraag hoe de zaal gevuld kan worden. We weten natuurlijk allemaal dat de inhoud van het programma belangrijker is.
Maar wat gebeurt er ná het werkelijke evenement?
De organisatie en uitvoering van een groot evenement is meestal een kostbare zaak waar je het grootst mogelijk rendement (ROI*) wilt uithalen. Daarvoor moet u ook de opvolging organiseren.
Dit levert mogelijk niet alleen extra omzet, maar verlengt zeker de “levensduur” van uw kostbare investering en kan langdurige zakelijke relaties opleveren.
Tijdens een event plant je een zaadje bij je bezoekers of kijkers. Maar als je het zaadje niet onderhoudt, zal het snel verdorren. Zonde van alle energie die je tijdens het planten erin hebt gestopt. Door het zaadje goed te verzorgen, zal het ontkiemen, zodat je hiervan later kan oogsten. Door voorafgaande aan je event goed na te denken; wat wil ik bereiken en hoe ga ik dat doen en hoe is dit meetbaar? Dit zorgt ervoor dat je event het gewenste effect heeft.
Hieronder enkele tips om de waarde en ook omzet van het evenement te verhogen:
- Stuur na afloop van het event een bericht waarin je de 5 grootste vooroordelen ontkracht.
- Laat je sprekers, in vlogstijl, nog eens kort en krachtig vertellen waar het in de kern over ging.
- Neem tijdens het evenement zoveel mogelijk op. Niet alleen presentaties van sprekers of trainers, maar ook algemene sfeerbeelden, interviews en aanbevelingen van participanten. Deze content heeft een grote waarde, zowel voor omzet als naamsbekendheid.
- Bedenk vooraf wat je met het opgenomen materiaal gaat doen. Bewerk deze en creëer korte onderdelen die na het evenement voor diverse doeleinden bruikbaar zijn (training, informatie-voorziening, marketing)
- Zorg voor een kanaal waar mensen (participanten of niet-participanten), al dan niet tegen betaling, bepaalde informatie kunnen bekijken of downloaden.
- Verwerk bepaalde trainingen in programma’s die via online streaming, webinars of zelfs als fysieke DVD’s verkocht kunnen worden.
- Werk met verschillende niveaus bij inschrijving. Bijvoorbeeld; een inschrijfbedrag voor alleen fysieke participatie; een hoger bedrag voor online én fysieke participatie. Biedt daarbij een duurder programma aan waarin men na afloop bepaalde informatie kan inzien of downloaden. Geef participanten de keuze en maak het aantrekkelijk om voor de meest uitgebreide vorm te gaan.
- Bedenk creatieve samenwerkingen met toeleveranciers van je producten. Biedt toegangskaarten voor het event voor een speciaal tarief en bepaalde opgenomen content kan voor commerciële doelstellingen worden gebruiken.
En zo zijn er voor specifieke gevallen wellicht nog een aantal creatieve ideeën uit te werken. Belangrijk daarbij is dat alles tijdens een evenement op video wordt vastgelegd. Dit is op een later tijdstip goud waard.
Matthieu Wijnen
Directeur MWee & iamQube
*Lees in ons gratis e-boek ROI Calculatie evenementen hoe u dat kunt meten. Klik hier om dit te downloaden